Teória farieb nie je len výtvarníckou záležitosťou – v interiérovom dizajne predstavuje kľúč k vytvoreniu vizuálne príjemného a funkčného priestoru. Jedným z osvedčených princípov je aj pravidlo 60-30-10, ktoré umožňuje efektívne pracovať s farebnou paletou tak, aby konečný výsledok nepôsobil chaoticky. Nemusíte sa pritom obmedzovať len na neutrálne farby, ktoré sú síce bezpečnou voľbou, no i trochu nudnou.
Čo je pravidlo 60-30-10 a ako ho použiť
Pravidlo 60-30-10 je jednoduchý, no zato efektívny nástroj na vytvorenie vyváženého a esteticky príjemného interiéru, či už v kontexte domácností alebo komerčných priestorov. Hovoríme v podstate o farebnom pomere.
Pri používaní tohto pravidla začnite výberom hlavnej (dominantnej) farby, ktorá priestoru udá tón. Mala by tvoriť 60 % miestnosti, ide teda najmä o steny, podlahu či väčšie kusy nábytku.
Následne zvoľte sekundárnu farbu (30 %), ktorá hlavnú farbu podporí a pridáva hĺbku a kontrast – využite ju napríklad na pohovke, závesoch či výraznejších doplnkoch.
Zvyšných 10 % venujte akcentovej farbe, ktorá dodá miestnosti osobitosť. Môže ísť o kontrastné obrazy, vázy či lampy. Práve doplnky totiž určia atmosféru daného priestoru.
Keď sa farby stávajú nástrojom
Výber farieb nie je len o dizajne. Psychológia farieb skúma, ako farby ovplyvňujú naše emócie, náladu, správanie a rozhodovanie. Jej význam je široký, no hoci princípy ostávajú rovnaké, aplikácia sa líši v závislosti od prostredia.
V domácnosti používame farby najmä na vytvorenie pohody, harmónie a osobnej identity.Cieľom je, aby sa človek cítil bezpečne, uvoľnene alebo naopak, mal dostatok energie podľa funkcie danej miestnosti (napríklad v pracovni).
Psychológia farieb v komerčných priestoroch
V komerčných priestoroch, napríklad pri zariaďovaní predajní, administratívnych priestorov či ambulancií, sa farby volia strategickejšie – dokážu totiž ovplyvniť správanie.
Napríklad v predajniach majú stimulovať impulzívne rozhodnutia, zvýšiť zotrvanie zákazníkov v obchode, podporiť predaj či vzbudzovať dojem exkluzivity. Pri zariaďovaní predajne sa preto najčastejšie používajú tieto farby:
- Biela: pôsobí čisto a priestranne, preto sa hodí najmä do malých predajní alebo priestorov, ktoré by mali pôsobiť sterilne.
- Sivá a čierna: navodzujú dojem luxus, preto sú ideálne pre prémiové značky.
- Modrá: vzbudzuje dôveru a upokojuje, často sa preto používa sa aj v moderne zariadených ambulanciách.
- Ružová: vytvára jemnú, priateľskú atmosféru, najmä v ženských prevádzkach.
V kanceláriách sa zase využívajú odtiene, ktoré podporujú koncentráciu, kreativitu alebo spoluprácu – napríklad zelená či modrá.
Farby sa stávajú nástrojom – buď na vytváranie domova, alebo na podporu biznis cieľov. V oboch prípadoch je možné aplikovať pravidlo 60-30-10 a vytvoriť tak harmonický a vizuálne vyvážený priestor.
Zdroj foto: ronstik / Adobestock.com
Sponzorovaný článok